Eerste hulp bij sportongelukken (EHBSO)

 

Bijna elke sporter heeft wel eens een blessure opgelopen tijdens het sporten. De ernst van de blessure kan verschillen. Soms kan de sport in relatief korte tijd weer worden uitgevoerd, in andere gevallen kan de sporter langdurig langs de kant staan.
Dit heeft te maken met het stadium waarin de blessure zich bevindt. Er zijn vier stadia, te weten:
1. Alleen pijn na (langdurige) sportbeoefening, verdwijnt na enkele uren.
2. Pijn bij aanvang van de sportbeoefening, maar afneemt tijdens inspanning.
3. Ook pijn gedurende de sportbeoefening.
4. Constante pijn, ook na (langdurige) rust. 
(nocnsf.nl/sportblessurevrij)


Welke eerste hulp kun je verrichten bij het oplopen van een blessure?
Bij een kneuzing, verstuiking of spierscheuring moet de RICE regel worden toegepast:
R: rust, ontzie de ledemaat zoveel mogelijk.
I: ice, koel de aangedane ledemaat met ijs of een cold pack, minstens 15 minuten.
C: compressie, leg een drukverband aan om zwelling tegen te gaan.
E: elevatie, houdt de ledemaat de eerste uren zoveel mogelijk hoog.

Kramp in een spier?
Kramp komt veel voor bij sporters. Spieren waar vaak kramp optreedt zijn de kuitspieren en de Hamstrings (aan de achterzijde van het bovenbeen). De oorzaak is vaak oververmoeidheid of door een verwonding van de spier. Kramp kan als volgt worden behandeld: probeer allereerst de kramp uit de spier te krijgen door de spier te schudden. Mocht dit niet het gewenste effect hebben, probeer dan de spier langzaam op rek te brengen.

Om blessures te voorkomen is het belangrijk dat het sporten goed opgebouwd wordt. Start een training altijd met een goede warming up, bouw de intensiteit en frequentie op een juiste manier op en sluit altijd af met een cooling down.

Heb je toch een blessure opgelopen? Neem dan contact met ons op voor advies en eventuele behandeling.

 

Written by Marjolein at 10:00

0 Comments :

Comment

Fysiotherapie
Sportfysiotherapie
Manuele therapie
Oncologische fysiotherapie
Tapen
Oefengroepen
Fitness
Osteopathie
Podotherapie
Voeding en dieetadvies
Qigong / Taiji
Tel: 053-4358900
Email: info@valre.nl

 

Authors

Latest Comments