Gezondheidscentrum Valre wil via deze blog haar bezichtigers informeren over allerlei zaken omtrent gezondheid.

Fitness onder fysiotherapeutische begeleiding

 

Wilt u niet in een massale sportschool werken aan uw conditie, maar juist iets kleinschaliger?
Wilt u na/bij een blessure of klachten weer starten met bewegen?
Wilt u graag sporten onder begeleiding zodat u vragen kan stellen en hulp kunt krijgen bij het goed uitvoeren van de oefeningen

Dan bent u bij ons aan het juiste adres. U kunt bij ons komen sporten of u nu jong of oud bent, klachten heeft of niet.
Uit diverse onderzoeken zijn duidelijke aanwijzingen naar voren gekomen dat bewegen een positief effect heeft bij bijvoorbeeld artrose, Diabetes Mellitus type 2 en kanker.1,2,3,4

 

Beweegt u voldoende?
In de periode van 2008 - 2011 bewoog gemiddeld 57% van de Nederlandse bevolking voldoende.5
In Twente lag de sportdeelname in 2010 - 2011 op 66% van de bevolking.6
Het percentage lidmaatschap van een sportvereniging schommelde van 2006 - 2013 rond de 30% in Nederland, waarbij mannen vaker deelnamen aan sport en lid waren van een sportvereniging dan vrouwen.7

U voldoet aan de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) wanneer u minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief beweegt. Dit betekent dat u tijdens het bewegen een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt de norm van minimaal 60 minuten per dag. Zie www.30minutenbewegen.nl.

Fitnessabonnement
U kunt bij ons een fitnessabonnement afsluiten voor €25,- per maand. Heeft u interesse of vragen over dit abonnement? U kunt hiervoor bij ons terecht.

Kom gerust een kijkje nemen op de praktijk hoe de oefenzaal eruit ziet!

 

Referenties

  1. Lenssen FF, Marcellis RGJ, Steyn MJA van & Uden CJT van. Oefenprogramma bij patienten met knie- en/of heupartrose. Stimulus. December 2007, Volume 26, Issue 4, pp 175 - 180.
  2. Daemen L, Lenssen AF, Rebel C & Uden CJT van. Oefenprogramma bij patienten met diabetes mellitus type 2. Stimulus. December 2008, Volume 27, Issue 4, pp 276 - 288.
  3. Aaronson NK, Aufdemkampe G, Fransen J & Knols R. Physical Exercise in Cancer Patients During and After Medical Treatment: A Systematic Review of Randomized and Controlled Clinical Trials. 2005. American Society of Clinical Oncology.
  4. Duijn M van, Hellendoorn - van Vreeswijk AJH & Postma - Schuit FCE. Onco - Move, bewegen tijdens chemotherapie. Eindverslag pilot. April 2008.
  5. http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-factoren/leefstijl/bewegen-en-sporten/norm-gezond-bewegen/#breadcrumb
  6. Hoekman R, Hoenderkamp K, Poel H van der. Sportaccommodaties in beeld. Utrecht/ Nieuwegein: Mulier Instituut/ Arko Sports Media, 2013 via http://www.zorgatlas.nl/thema-s/sporten-en-bewegen/sportdeelname/sportdeelname-per-corop-regio/#breadcrumb
  7. http://beheer.nisb.nl/cogito/modules/uploads/docs/31511397570657.pdf
Written by Marjolein at 00:00

Eerste hulp bij sportongelukken (EHBSO)

 

Bijna elke sporter heeft wel eens een blessure opgelopen tijdens het sporten. De ernst van de blessure kan verschillen. Soms kan de sport in relatief korte tijd weer worden uitgevoerd, in andere gevallen kan de sporter langdurig langs de kant staan.
Dit heeft te maken met het stadium waarin de blessure zich bevindt. Er zijn vier stadia, te weten:
1. Alleen pijn na (langdurige) sportbeoefening, verdwijnt na enkele uren.
2. Pijn bij aanvang van de sportbeoefening, maar afneemt tijdens inspanning.
3. Ook pijn gedurende de sportbeoefening.
4. Constante pijn, ook na (langdurige) rust. 
(nocnsf.nl/sportblessurevrij)


Welke eerste hulp kun je verrichten bij het oplopen van een blessure?
Bij een kneuzing, verstuiking of spierscheuring moet de RICE regel worden toegepast:
R: rust, ontzie de ledemaat zoveel mogelijk.
I: ice, koel de aangedane ledemaat met ijs of een cold pack, minstens 15 minuten.
C: compressie, leg een drukverband aan om zwelling tegen te gaan.
E: elevatie, houdt de ledemaat de eerste uren zoveel mogelijk hoog.

Kramp in een spier?
Kramp komt veel voor bij sporters. Spieren waar vaak kramp optreedt zijn de kuitspieren en de Hamstrings (aan de achterzijde van het bovenbeen). De oorzaak is vaak oververmoeidheid of door een verwonding van de spier. Kramp kan als volgt worden behandeld: probeer allereerst de kramp uit de spier te krijgen door de spier te schudden. Mocht dit niet het gewenste effect hebben, probeer dan de spier langzaam op rek te brengen.

Om blessures te voorkomen is het belangrijk dat het sporten goed opgebouwd wordt. Start een training altijd met een goede warming up, bouw de intensiteit en frequentie op een juiste manier op en sluit altijd af met een cooling down.

Heb je toch een blessure opgelopen? Neem dan contact met ons op voor advies en eventuele behandeling.

 

Written by Marjolein at 10:00

Test blog

Welkom bij onze blog!

Written by Marjolein at 12:27

Fysiotherapie
Sportfysiotherapie
Manuele therapie
Oncologische fysiotherapie
Tapen
Oefengroepen
Fitness
Osteopathie
Podotherapie
Voeding en dieetadvies
Qigong / Taiji
Tel: 053-4358900
Email: info@valre.nl

 

Authors

Latest Comments